APABILA MEREKAYASA FITNAH RASUAH JADI MODAL POLITIK



Hampir setiap hari muka hadapan akhbar-akhbar utama di Malaysia panas membicarakan isu politik. Yang uniknya di Malaysia, hampir semua kejadian yang berlaku dikaitkan dengan politik dan dijadikan modal untuk menyerang satu sama lain.

Telah menjadi resam politik di seluruh dunia, serangan bersifat peribadi bagi menjatuhkan imej dan kredibiliti musuh-musuh politik semakin menjadi-jadi.

Apa yang membezakan senario politik di Malaysia berbanding negara-negara maju ialah kempen dan serangan bermotifkan politik ini tiada musimnya. Dalam erti kata lain, ia berlaku hampir sepanjang masa tidak mengira pilihan raya atau hari raya atau terjumpa hantu raya.

Hari ini rasuah dan politik ibarat isi dengan kuku. Sudah menjadi kelaziman apabila menyebut politik pasti dirantai dan dikaitkan dengan  rasuah.

Menyentuh isu imej dan kredbiliti pemimpin atau parti politik pula, rasuah merupakan senjata bahaya yang mampu meragut pemimpin dan kepimpinan yang ada.

Ada tiga strategi yang digunakan oleh ahli-ahli politik dalam penggunaan isu rasuah ini.

Pertama, merekayasa fitnah yang berbentuk tohmahan dengan menuduh seseorang calon,  pemimpin atau parti politik mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa sebagai senjata menjatuhkan kredibiliti pihak lawan.

Kedua, menjadikan usaha memerangi rasuah sebagai manifesto perjuangan bagi meraih simpati dan undi rakyat. Nampak semacam  strategi yang dicadangkan merupakan yang terbaik untuk mengubah kehidupan rakyat dan menghapuskan rasuah.

Ketiga, dengan cara menunjukkan ketidakstabilan politik, menyerang agensi-agensi kerajaan tertentu sebagai lemah, tidak berfungsi dan di bawah telunjuk pemerintah bertujuan untuk meruntuhkan dan menghilangkan kepercayaan rakyat terhadap sistem perundangan dan kehakiman yang sedia ada.

Sejarah membuktikan kepada kita jika isu rasuah ini dipolitikkan, ia bukan sahaja dapat meruntuhkan kerajaan, malah menimbulkan kebencian serta perpecahan di kalangan rakyat yang akhirnya mewujudkan ketidak stabilan politik, ekonomi dan sosial. Kita harus sedar dan belajar daripada pengalaman negara-negara jiran seperti di Filipina, Indonesia dan Thailand.

Isu rasuah dimanipulasi sehingga berjaya meruntuhkan kepimpinan Presiden Ferdinand Marcos. Senjata yang sama digunakan oleh Fidel V Ramos untuk menjatuhkan Corazon Aquino (yang sebelum ini menggunakan isu rasuah bagi menjatuhkan Marcos). Joseph Estrada, seorang pelakon yang turut menggunakan isu rasuah dan penyelewengan untuk mengambil alih kepimpinan Fidel V Ramos turut tersungkur atas isu rasuah yang diperjuangkan oleh seorang wanita kerdil bernama Gloria Macapagal Aroyo.

Lihat apa yang terjadi pada penghujung karier politik Aroyo, beliau turut disiasat dan dikenakan hukuman penjara atas isu rasuah oleh Presiden Benigno Aquino III. Isu rasuah menjadi manifesto utama Presiden Benigno Aquino III dalam meraih undi dan simpati rakyat dengan menegaskan akan memberi keutamaan untuk membanteras rasuah dalam pentadbiran kerajaan yang sedia ada. Beitu juga dengan Pengerusi Parti Komunis China, Xi Jinping yang menegaskan bahawa masalah utama beliau ialah membersihkan rasuah termasuk ahli politik dan pegawai kerajaan.

Pengajaran yang diperolehi hasil dari pengalaman yang dilalui rakyat Filipina, kegemilangan Filipina sebagai salah satu negara ASEAN yang maju dan membangun di era pemerintahan Ferdinand Marcos tidak berterusan dan jatuh merudum selepas itu. Selalunya pertukaran kepimpinan dan kerajaan yang lemah tersebut tidak menjanjikan kemakmuran dan kestabilan ekonomi, politik dan sosial di Filipina. Hari ini, Filipina jauh lebih mundur berbanding  dengan   kemajuan Malaysia atau Negara-negara ASEAN yang lain.

Senario politik jatuh dan menjatuhkan kepimpinan dengan menggunakan isu rasuah tidak membawa sebarang faedah kepada rakyat. Apatah lagi, jika isu-isu rasuah yang dibangkitkan merupakan tohmahan liar dan fitnah yang sengaja diada-adakan bagi menjatuhkan seseorang pemimpin. SPRM melakukan penyiasatan ke atas semua aduan rasuah tetapi terdapat kes rasuah yang telah disiasat dan tidak didakwa di mahkamah oleh pejabat Peguam Negara kerana berpunca kerana apabila sesuatu kes di bawa ke mahkamah, bukti yang dikemukakan tidak mencukupi serta tidak mendapat kerjasama daripada saksi.

Apa yang mustahak untuk sesuatu kes berjaya disiasat dengan baik pemberi maklumat hendaklah memastikan agar sebarang kes perlu dilaporkan terlebih dahulu kepada SPRM sebelum membuat apa-apa hebahan di blog atau sidang media. 

Dengan cara ini siasatan dapat dijalankan dengan cara profesional dan untuk mengelakkan bukti dihapuskan. Siasatan kes rasuah tidak seperti siasatan kes-kes jenayah lain kerana keberangkalian pemberi atau penerima untuk membuat laporan adalah agak kecil. Ini adalah kerana kedua duanya mendapat keuntungan.

Bagi SPRM, ia tidak memilih bulu jika ada terdapat kes-kes rasuah yang dilakukan sama ada dari pihak parti lawan atau pemerintah.

Kerjasama orang ramai sangat diperlukan untuk memberi maklumat kepada organisasi ini.

Masyarakat patut elak mencemuh dan memperlekehkan SPRM.

ABJ: Sangat yakin SPRM memerlukan sokongan penuh masyarakat untuk menjalankan siasatan dengan licin sehingga dapat membawa penjenayah ke muka keadilan.

Comments

Popular posts from this blog

21 SOALAN BUAT TAN SRI DZULKIFLI AHMAD

TAHNIAH DATUK SERI TUN ABD. MAJID

RASUAH POLITIK DAN POLITIKKAN RASUAH