ANTARA BAIK, LEMAH, BERKESAN DAN TIDAK BERKESAN


Banyak perbezaan antara pemimpin yang baik dan pemimpin lemah, dan terdapat banyak perbezaan antara pemimpin yang berkesan dan yang tidak berkesan.

Satu perbezaan utama adalah cara individu menangani kesilapan mereka dan kesilapan ahli pasukan dan organisasi mereka.

Tiada siapa yang sempurna; kita semua membuat kesilapan dari semasa ke semasa.

Sering kali, ia bukanlah kesilapan sendiri yang melemahkan kredibiliti pemimpin; Walau bagaimanapun, responnya atau kekurangannya  untuk kesilapan itu boleh (dan tidak) dengan ketara menjejaskan kredibiliti beliau.

Pemimpin boleh memupuk banyak kebaikan yang hebat, dan ada yang berharap bahawa orang lain akan melabelkan mereka sebagai pemimpin yang hebat atau berkesan.

Walaupun kepimpinan tidak sinonim dengan jawatan atau kedudukan, ramai di antara kita bercita-cita untuk menjadi pemimpin, ketua, eksekutif, penyelia dan / atau pengurus, dan ramai juga yang berjaya mencapai cita-cita mereka.

Sungguhpun kejayaan menjadi pemimpin mungkin akan membantu anda memajukan tangga kerjaya, kedudukan ini juga membawa banyak cabaran, tuntutan dan tanggungjawab yang tidak selalu dihargai.

Apabila sesuatu kesilapan berlaku  sama ada oleh anda atau ahli pasukan anda;  dengan pantas kerosakan perhubungan akan berlaku, dan kekuatan atau kelemahan kepimpinan anda akan segera terlihat.

Bagaimana anda bertindak balas terhadap kesilapan anda atau kesilapan mereka yang bersama anda  akan menunjukkan  dengan tepat mengenai anda dan corak kepemimpinan anda.

Para pemimpin yang kuat dan yakin tidak akan mengaku dan dilihat  kelihatan lemah, dan dua kenyataan berikut berfungsi dengan tepat.

Keberkesanan kepimpinan anda akan mantap jika tidak menggunakan dua penyataan berikut apabila bertindak balas kepada kesilapan anda sendiri atau pasukan anda.

Elak menggunakan dengan kerap kenyataan ‘Kesalahan dan kesilapan  memang berlaku’.

Sungguhpun anda mengakui bahawa kesilapan memang sengaja dicipta, ia tidak menunjukkan kemampuan atau kesediaan anda untuk benar-benar mengambil tanggungjawab untuknya.

Memang kita pastinya melakukan kesilapan, tetapi kita tidak sanggup atau dapat mengenal pasti siapa  dan tidak akan menyalahkan sesiapa yang bertanggungjawab atas kesilapan-kesilapan ini.

Ini adalah pernyataan yang lemah dan mencerminkan kekurangan pada organisasi anda, pasukan anda dan kepimpinan anda.

Anda akan dipersoalkan tentang komitmen anda untuk memimpin.

Frasa kenyataan ini adalah lemah, dan orang yang mengatakannya kelihatan lemah kerana dia dengan jelas tidak akan mengaku terlibat dan menjadi punca kesilapan.

Dan apabila anda mengetuai pasukan, anda semestinya memang terlibat tidak kira siapa yang membuat kesilapan dalam pasukan.

Orang yang melihat dan mendengar mahu anda tahu tentang hal ini.

Kenyataan kedua untuk dielakkan adalah ‘Saya Mohon Maaf Jika Anda Tersinggung atau Saya Mohon Maaf Jika Apa Yang Saya Kata Menyinggung  Anda’

Pernyataan tidak mencerminkan bahawa anda menyesal atas apa yang sebenarnya anda lakukan atau katakan.

Kedua-dua kenyataan ini menghantar mesej bahawa pemimpin itu meminta maaf kerana orang lain tersinggung.

Memang  ada yang tersinggung; bukan kerana fakta bahawa apa yang anda telah lakukan atau katakan boleh menyebabkan kesalahan itu.

Kenyataan ini akhirnya menjadi permintaan maaf yang terbalik yang menambah penghinaan terhadap kekusutan.

Kenyataan ini berakhir dengan meletakkan kesalahan pada orang lain kerana tersinggung dengan apa yang anda lakukan atau katakan.

Tiada apa-apa dalam kenyataan ini memperakui bahawa anda pernah melakukan atau mengatakan apa-apa yang anda menyesal kerana melakukan atau mengatakannya.

Anda sebaliknya akan dipersalahkan kerana kononya  masalah itu benar-benar kesalahan terhadap kata-kata dan tindakan anda.

Anda akan kelihatan lemah, kerana jika seseorang tersinggung, anda merasakan tindakan yang tepat meminta maaf atas tanggapan mereka terhadap apa yang anda lakukan atau katakan.

Sebagai  pemimpin, anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk menyelesaikan perkara dan membuat perubahan kepada mereka yang telah terkesan.

Adalah penting untuk kita melakukan perkara yang betul. Pemimpin yang baik seharusnya  akan terus menyiasat dan menentukan kesan dan remedi yang sesuai untuk resolusi yang berjaya.

Jangan minta maaf sekiranya anda tidak bermaksudnya, dan jangan minta maaf atas maklum balas orang lain.

Anda hanya perlu memohon maaf jika kesalahan tersebut adalah dari anda dan memperakui perasaan orang lain.

Jika matlamat anda adalah untuk membina kredibiliti dan kepercayaan dan memperkukuh hubungan, anda dan rakan turut bertanggungjawab.

Para pemimpin yang hebat memberi maklum balas diatas tindakan pasukan mereka dan tindakan mereka sendiri dengan mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap kesilapan.

ABJ: Maklum balas yang menunjukkan anda memahami permasalahan akan menyebabkan anda kelihatan jauh lebih baik daripada respons yang menunjukkan anda mengelak dari dipertanggungjawabkan.

Comments

Popular posts from this blog

21 SOALAN BUAT TAN SRI DZULKIFLI AHMAD

TAHNIAH DATUK SERI TUN ABD. MAJID

PEMIMPIN PENDUSTA YANG PALING DILAKNATI???